
Etisk handel
Etisk handel
Som medlem av EL-PROFFEN har Datelco i mange år stått ansvarlig for etisk handel. EL-PROFFEN har satt opp et omfattende regelverk for hvordan leverandører og medlemmer skal oppføre seg, samt hvilke områder man må ta hensyn til i den daglige driften. Kort oppsummert handler det om at leverandørene og avtalepartnerne våre skal respektere grunnleggende krav til menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter, miljø og antikorrupsjon.
Kravene har vært bygget på sentrale FN-konvensjoner, ILO-konvensjoner og nasjonal arbeidslovgivning på produksjonsstedet. Retningslinjene gjelder medlemmer og leverandører til EL-PROFFEN og hele leverandørkjeden.
"Når flere handler etisk, blir det bedre for enda flere"
Utnytting av barn, arbeidsløse, kvinner og psykisk og fysisk belastede personer skjer hver dag. Vi i Datelco – og alle andre EL-PROFFEN-medlemmer – ønsker å begrense slik utnytting ved å stille sterke krav til våre leverandører. Kravene er enkle nok; de må bare sørge for at deres leverandører også følger våre krav til overensstemmelse med EL-PROFFENs etiske regelverk.
Når «alle» gjør dette, risler kravene nedover i alle ledd og resultatet er at det blir vanskeligere for leverandører som utfordrer regelverket å få oppdrag.
Åpenhetsloven
Fra juli 2022 har Datelco også vært omfattet av åpenhetsloven.
Mer informasjon kommer her...

Miljøfyrtårn
For å kunne smykke seg med tittelen Miljøfyrtårn, måtte vi gjennom en omfattende vurdering og sertifisering.
Les mer
Grønt punkt
Datelco er medlem i Grønt Punkt, og setter som krav til våre underleverandører at de har standardmedlemskap i Grønt Punkt.
Les mer
Lærlinger i Datelco
Det er lærlinger som er fremtiden, både for den enkelte bedrift og for landet.
Les mer