Datelco har rammeavtale på elektroarbeid med Oslobygg. Oslobygg KF er Oslo kommunes eiendomsforetak og en av Norges største byggherrer og eiendomsforvaltere. På denne rammeavtalen har Datelco løpende serviceoppdrag og flere prosjekter av varierende størrelse.
Service
Markus på bildet har i noen uker arbeidet med diverse oppgraderinger på rammeavtalen med Oslobygg. Og en dag i slutten av mars møtte vi ham i teknisk rom på Hauketo skole hvor han holdt på med å koble til en styring.
Markus har arbeidet i Datelco siden 2019 og får mye skryt fra kundene for arbeidet han gjør og for grundig og hyggelig kommunikasjon! I tillegg til Oslobygg har han arbeidet på rammeavtalen med Nordre Follo kommune.
Les også: Hvordan få lærlingplass elektro - 7 tips
Lampebytte
De siste årene har mye av elektrikerarbeidet for Oslobygg bestått i lampebytte, ettersom gammeldagse lysstoffrør ikke lenger er lovlig å selge. All belysning må derfor byttes til led, noe som gir en betydelig miljøgevinst.
Les også: Har du gamle lysstoffrør i ditt bygg? Bytt ut før det er for sent!
Nikola på bildet under er en av de som har byttet lamper på flere av Oslos skoler. Da vi møtte ham på Abildsø skole tidligere i år var han like blid til tross for utearbeid på vinteren!
Hverdagen til en service-elektriker
En service-elektriker har en variert og spennende hverdag der ingen dager er helt like. I Datelco innebærer jobben å utføre vedlikehold, feilsøking og installasjon av elektriske systemer på offentlige bygg, kontorbygg, industri- og kulturbygg.
Arbeidsdagen begynner tidlig og service-elektrikeren jobber ofte ute hos forskjellige kunder, noe som betyr at dagen går med til å besøke ulike steder.
Typiske arbeidsoppgaver
- Feilsøking og reparasjon: Hvis det oppstår problemer med strøm eller belysning, er service-elektrikeren på plass for å finne feilen og løse den raskt.
- Vedlikehold og oppgraderinger: Mange bygg trenger jevnlig vedlikehold for å sikre at det elektriske anlegget er i god stand og oppfyller dagens krav.
- Dokumentasjon og rapportering: Etter hvert oppdrag må det dokumenteres og rapporteres, spesielt ved større serviceoppdrag eller feilrettinger.
Service-elektrikeren har mye kontakt med kunder og må ofte forklare hva som må gjøres og hvorfor. Gode kommunikasjonsevner er viktig for å sikre fornøyde kunder. På slutten av dagen oppdaterer elektrikeren systemene sine med utført arbeid, leverer eventuelle rapporter og forbereder seg til neste dags oppdrag.
Mer om Oslobygg
Oslobyggs portefølje omfatter rundt 2,7 millioner kvadratmeter eiendom, inkludert barnehager, skoler, omsorgsboliger, sykehjem, kulturbygg, idrettsanlegg og brannstasjoner. Sentrale satsningsområder inkluderer miljø og energi, innovasjon, inkludering og et seriøst arbeidsliv.
Oslobyggs samfunnsoppdrag er å forvalte, utvikle og bygge kommunens formålseiendommer på en bærekraftig måte, tilpasset innbyggernes behov.
Les også: Når elevene har fri – da kommer vi